Een paar weken geleden begon de stuurbekrachtigingssensor (stuurwielpositiesensor) kuren te vertonen. Het begon met de "fantoom"-schudding en werd geleidelijk erger naarmate de tijd verstreek, totdat de elektrische stuurbekrachtiging slechts af en toe werkte en vaak uitviel tijdens het rijden.
Ik heb vele uren onderzoek gedaan en het leek erop dat de enige oplossing was om de hele stuurkolom te vervangen (velen meldden een reparatie van $ 1500 bij de dealer). Dat was zo, totdat ik de Dorman-vervangingssensor vond, die de prijs van deze reparatie verlaagde tot $ 155.
Ik kon hier geen How-To's over vinden, dus ik ben er zelf ingedoken en dacht dat ik er hier een zou plaatsen.
Het onderdeelnummer is Dorman 905-524. Nieuw gekocht op ebay voor $ 154,60. Totale tijd om te voltooien: 1 uur. U zult een paar extra draden op mijn foto's zien vanwege mijn afstandsstarter.
Je hebt nodig:
Dorman How-to handleiding: Dorman Products - Home Page
1. Koppel de negatieve draad van uw accu los. U gaat met airbagcomponenten werken, dus ik stel voor om het 15 minuten te geven voordat u hier verder gaat.
2. Verwijder de stuurwielkap. Dit is het plastic onderdeel achter uw stuurwiel. Er zitten drie bouten aan de onderkant.
3. Verwijder de plastic kick cover - Wrik van bovenaf en hij klapt naar beneden.
4. Verwijder de metalen kickplaat - 4 bouten - één aan elke kant.
5. Koppel de airbag los en verwijder deze. Dit is een ingewikkelde procedure en kostte me het langst. Gebruik een 3 mm (fabrieks aanbevolen) of vergelijkbaar gereedschap en steek het in het gat in de onderkant van het wiel. Duw recht omhoog. Hard. Het beweegt een veer omhoog en maakt de airbag los. Wrik aan de onderkant van de airbag met uw vingers en hij zou los moeten komen. Als u hier problemen mee heeft, raad ik u ten zeerste aan om de volgende YouTube-video te bekijken, die dit goed uitlegt (wacht tot het einde waar hij het uitzoekt):
6. Koppel de achterste aansluitingen van de airbag los en leg hem ergens neer.
7. Schroef het stuurwiel los. Gebruik een airbagverwijderingsgereedschap (gratis huur bij Autozone), verwijder het stuurwiel.
8. Markeer de clockspring voor uitlijning. Ik heb hem op twee plaatsen gekerfd om er zeker van te zijn dat ik het allemaal goed had. Verwijder vervolgens de hele assemblage. Er zit één schroef aan de bovenkant, één aan de rechterkant naar u toe en één aan de onderkant. Trek recht naar u toe en hij komt los.
9. Schroef het bovenste gedeelte van de stuurkolom los. Er zitten twee torx-bouten in.
Trek hem recht naar achteren om hem te verwijderen en leg hem dan ergens neer.
10. Verwijder met een borgveertang de borgveer.
11. Verwijder de afdekking van de stuurkolom. Op dit punt heeft u de betreffende sensor blootgelegd.
12. Verwijder de binnenste circlip uit de sensor. (Dorman PDF gelinkt hierboven doet een betere uitleg met een foto.
13. Koppel de sensor los. Gebruik nu uw vingers of een schroevendraaier aan één kant en wrik de sensor voorzichtig naar u toe.
14. Nu is het tijd om het nieuwe onderdeel te plaatsen en het weer in elkaar te zetten. Plaats de nieuwe sensor op de plaats waar de oude zat. Duw hem met uw duimen naar beneden tot hij vastzit. Zodra hij vastzit, kunt u de uitlijningsclip verwijderen.
15. Plaats de asafdekking terug. Plaats de borgring terug.
16. Plaats de bovenste stuurkolom terug. Schroef hem vast.
17. Plaats de clockspring/richtingaanwijzer terug. Zorg ervoor dat deze is uitgelijnd met uw inkepingen die u eerder hebt gemaakt.
18. Stuurwiel plaatsen. Airbag terugplaatsen.
19. Kickplaat/plastic onderdelen die eerder zijn verwijderd, plaatsen. Accu weer aansluiten
20. Proefrit.
Ik heb vele uren onderzoek gedaan en het leek erop dat de enige oplossing was om de hele stuurkolom te vervangen (velen meldden een reparatie van $ 1500 bij de dealer). Dat was zo, totdat ik de Dorman-vervangingssensor vond, die de prijs van deze reparatie verlaagde tot $ 155.
Ik kon hier geen How-To's over vinden, dus ik ben er zelf ingedoken en dacht dat ik er hier een zou plaatsen.
Het onderdeelnummer is Dorman 905-524. Nieuw gekocht op ebay voor $ 154,60. Totale tijd om te voltooien: 1 uur. U zult een paar extra draden op mijn foto's zien vanwege mijn afstandsstarter.
Je hebt nodig:
- Een basis dopsleutelset.
- Een Torx bitdop (ik ben de maat vergeten, koop gewoon een set).
- Een set grote borgveertangen
- Een platte schroevendraaier
- De vervangende sensor
- Een stuurwieltrekker (gratis gereedschapsverhuur bij Autozone)
Dorman How-to handleiding: Dorman Products - Home Page
1. Koppel de negatieve draad van uw accu los. U gaat met airbagcomponenten werken, dus ik stel voor om het 15 minuten te geven voordat u hier verder gaat.
2. Verwijder de stuurwielkap. Dit is het plastic onderdeel achter uw stuurwiel. Er zitten drie bouten aan de onderkant.


3. Verwijder de plastic kick cover - Wrik van bovenaf en hij klapt naar beneden.

4. Verwijder de metalen kickplaat - 4 bouten - één aan elke kant.

5. Koppel de airbag los en verwijder deze. Dit is een ingewikkelde procedure en kostte me het langst. Gebruik een 3 mm (fabrieks aanbevolen) of vergelijkbaar gereedschap en steek het in het gat in de onderkant van het wiel. Duw recht omhoog. Hard. Het beweegt een veer omhoog en maakt de airbag los. Wrik aan de onderkant van de airbag met uw vingers en hij zou los moeten komen. Als u hier problemen mee heeft, raad ik u ten zeerste aan om de volgende YouTube-video te bekijken, die dit goed uitlegt (wacht tot het einde waar hij het uitzoekt):



6. Koppel de achterste aansluitingen van de airbag los en leg hem ergens neer.
7. Schroef het stuurwiel los. Gebruik een airbagverwijderingsgereedschap (gratis huur bij Autozone), verwijder het stuurwiel.
8. Markeer de clockspring voor uitlijning. Ik heb hem op twee plaatsen gekerfd om er zeker van te zijn dat ik het allemaal goed had. Verwijder vervolgens de hele assemblage. Er zit één schroef aan de bovenkant, één aan de rechterkant naar u toe en één aan de onderkant. Trek recht naar u toe en hij komt los.


9. Schroef het bovenste gedeelte van de stuurkolom los. Er zitten twee torx-bouten in.
Trek hem recht naar achteren om hem te verwijderen en leg hem dan ergens neer.
10. Verwijder met een borgveertang de borgveer.
11. Verwijder de afdekking van de stuurkolom. Op dit punt heeft u de betreffende sensor blootgelegd.

12. Verwijder de binnenste circlip uit de sensor. (Dorman PDF gelinkt hierboven doet een betere uitleg met een foto.
13. Koppel de sensor los. Gebruik nu uw vingers of een schroevendraaier aan één kant en wrik de sensor voorzichtig naar u toe.
14. Nu is het tijd om het nieuwe onderdeel te plaatsen en het weer in elkaar te zetten. Plaats de nieuwe sensor op de plaats waar de oude zat. Duw hem met uw duimen naar beneden tot hij vastzit. Zodra hij vastzit, kunt u de uitlijningsclip verwijderen.

15. Plaats de asafdekking terug. Plaats de borgring terug.
16. Plaats de bovenste stuurkolom terug. Schroef hem vast.
17. Plaats de clockspring/richtingaanwijzer terug. Zorg ervoor dat deze is uitgelijnd met uw inkepingen die u eerder hebt gemaakt.
18. Stuurwiel plaatsen. Airbag terugplaatsen.
19. Kickplaat/plastic onderdelen die eerder zijn verwijderd, plaatsen. Accu weer aansluiten
20. Proefrit.